Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Oktatás és kultúra az ókori rómában

2010.03.31

Fejezet:            AZ ÓKORI RÓMA

Lecke:             OKTATÁS ÉS KULTÚRA AZ ÓKORI RÓMÁBAN

 

I. Oktatás

 

-          A római iskolarendszer a késői köztársaság korában nyerte el (görög mintára) végső formáját:

(1)     „Elemi oktatás”:

-          ludusnak nevezték

-          6 és 11 év közötti fiúk és lányok jártak ide

-          alapfokú oktatás (olvasás, írás, számolás) zajlott

-          eszközeik: írótábla, íróvessző, számolótábla

-          csarnokokban, egyszerű épületekben vagy a szabadban folyt a tanítás

-          a tanító (magister) a tanulók tandíjából kapta fizetését

-          gyakori volt a testi fenyítés

-          a gazdagabb szülők otthon, képzett házitanítókkal (gyakran görög rabszolgákkal) neveltették gyermeküket

(2)     „Középfokú oktatás”:

-          a módosabb családok fiúgyermekei jártak ide

-          főleg irodalmat tanultak

-          görög és római szerzők munkáit olvasták és tanulták meg kívülről

-          történeti, földrajzi és filozófiai ismereteket is szereztek

-          megismerték a szónoklás tudományának alapjait

(3)     „Felső oktatás”:

-          a legtehetősebb családok fiúgyermekei jutottak el erre a szintre

-          elsőrendű feladatuk a szónoklás tudományának elsajátítása volt

-          beszédeket tartottak, vitáztak egymással

-          A legtehetségesebb ifjakat híres görög iskolákba küldték tanulni.

-          Az iskolában nem oktatott testedzést és zenét is fontosnak tartották.

 

II. Tudomány

 

-          A tudományok terén a rómaiak a görögök „tanítványai” voltak.

-          Etruszk közvetítéssel átvették a görög írást, s abból alakult ki később a ma is használt latin ábécé.

-          A római számok (bár Európában a középkor végéig használták őket) a gyakorlatban igen nehézkesek voltak.

-          Számos történeti (Livius, Tacitus, Suetonius), filozófiai (Seneca, Marcus Aurelius), irodalmi (Vergilius, Horatius, Ovidius), mezőgazdasági és nyelvtudományi alkotás maradt ránk.

-          Fejlett volt az építészet, a matematika és a csillagászat, de ezek a tudományok sem alkottak újat, „csupán” az addigi ismereteket összegezték.

-          Eredeti és példaértékű volt viszont a római jogtudomány, mely a mai jogrendszerek alapját képezi (polgári jog, büntetőjog)!

 

III. Művészet

 

-          Építészetükben a különböző népektől átvett technikai és tudományos ismereteket használták fel (pl. kupola, keresztboltozat).

-          A görögöktől „kölcsönzött” elemeket (falfestmény, mozaik, dombormű, oszlop) használták épületeik díszítésére.

-          Legnagyszerűbb alkotásaik a templomok, a paloták, a diadalívek, az utak és a vízvezetékek.

-          Szobrászatukon is érződik az erős görög hatás, de egy dologban jelentősen eltér attól: az ábrázolt személy valóságos vonásait jelenítették meg (portré).

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

budepest

hgjgh,2013.04.01 11:51

nagyon szar

Re: budepest

Anna,2013.04.24 15:15

Nem az te vagy szar !!

Nagykanizsa

Csenge,2013.03.25 16:07

Tényleg nagyon jó az oldal nekem a kis előadáshoz kell remélem jó lesz.

Dorcsi a 5-ből

Angel,2012.02.27 18:50

Nagyon fajin a szöveg:))) rem a dogánál majd segít xD

gabcsi

:)))) gabó ((((:,2011.02.24 18:41

Nagyon kafa az oladal!!!!!!!

mernyeszentmiklos

simon szabina,2010.10.05 13:29

szia
A történelem források

hahah

barbi az 5-iböl házi dolika,2010.05.06 20:34

tök jo az oldal

=) Kössy =)

mazsola az ötödik i-ből,2010.05.03 14:50

Ez a szöveg pont jó volt a házidolgozatomhoz. Nagyon köcci. Remélem 5-öst kapok rá ;)